Kementerian Pelajaran Malaysia menghadkan hanya 10 mata pelajaran bagi bebudak SPM tahun depan. Bagus ker tak action nie? bagi pendapat aku:
Kementerian should not have this limitation. Pasal dunia sekarang dah byk berubah. Tujuan utama kementerian adalah
1) utk seimbangkan aktiviti ko kurikulum dan kurikulum
2) utk tak membebankan pelajar
tujuan tu, bagi aku baik tapi perlu diteliti siapa yg ambik byk2 subjek nie.. setau aku la, thru the previous record, bebudak yg raser dia tak bulih buat, wont take so much subject for their SPM.. yg ambik bebyk subjectg nie biasanyer yg confident gila babi dia akan score.. contoh, Nur Amalina, and latest nie, Nik Nurmadiah kalau tak silap aku.. and memang diorang score gila2 pun. kalau aku, idak ler kot...
Aku tak berapa setuju (bukan langsung tak setuju) pasal sekarang nie, bebudak nie ader competition yg sgt2 hebat.. so, diorang nie kena bukak peluang utk diri diorang sendiri.. kata lah, dia ader option utk memilih antara nak jadi lawyer, accountant atau engineer, semua nie memerlukan lain2 subject electif time SPM.. kalau salah pilih, elektif tak cukup she/he cannot have this choice.. that was why org2 nie ambik subjek byk.. cadangan kementerian utk kurangkan subjek teras pulak bagi aku agak kurang praktikal.. pasal semua subjek teras tue penting utk membina jati diri seorang remaja.. moh kita tgk apa subjek teras sekarang nie..
1) Bahasa Melayu/ Malaysia.. bahsa kebangsaan.. wajib kita tahu dan ambik.. selaras hasrat kita utk jadikan BM bahasa perpaduan..
2) eNGLISH.. TAK BULIH TIDAK, MESTI ader.. pasaran kerja memerlukan kita berbahasa enggeris..
3) Pendidikan Islam / moral bagi yg bukan Islam.. dikala ramai anak muda kita yg kurang pengetehuan agama + masalah sosial remaja sekarang, menarikl keluar subjek nie dari subjek teras pasti akan lebih memburukkan keadaan
4) Sejarah - bagi org lain aku tak tau tapi esok lusa kalau anak2 kita tak tau sejarah kita sendiri, hilang jatidiri dan semangat kenegaraan serta bangga dgn kemerdekaan, jgn nak dok tuding sana sini.. sekarang nie pun beberapa pemimpin PEKEMBAR dok mengata yg pemuda sekarang buta sejarah .. so lu pikir lah sendiri..
5) Matematik.. nie asas bang.. tak de nie, susah la.. apa kerjaya sekalipun mesti ader matematik...
6) Sains - bagi yg ambik sains tulen should be no problem la tapi bagi yg lain2 camner.. basic subjek nie..
So, mana subjek teras yg kementerian nak kurangkan supaya jadi cuma 3 subjek teras yg perlu dilengkapkan dek bebudak SPM nie?? Part nieyg aku kurang setuju dan kurang paham.. ada sesapa bulih terangkan??
Bagi aku kalau nak limitkan pun, bagi la 15 subjek maximum.. perkiraan aku mcm nie.. actually aku lebih memikirkan bebudak yg datang dari sekolah menengah beraliran agama.. bagi bebudak aliran agama yg memang bercita nak jadi ustaz, ok la.. tapi apa lagi option yg diorang ader?? bayangkan diorang kena ambik subjek2 berikut:
1) Bahasa Arab asas
2) Tasawwur Islam
3) Tafsir Al Quran
4) Usuluddin (contoh yg aku tau je la)
habis SPM, mana lagi cabang diorang bulih pegi?? jadi Ustaz sekolah?? berapa ramai?? jadi mufti?? berapa ramai jugak?? contoh terdekat aku sendiri la... aku dari sekolah agama.. lepas SRP, aku memang nekad nak keluar dari sekolah agama bukan pasal aku tak suka belajar agama, tapi aku memang bercita2 nak join engineering line.. so kalau aku ambik hanya subjek berkaitan agama, mcm mana agaknyer aku nak terjun ker engineering line... melainkan aku bulih combine subjek elektif sains stream like:
1) Bio
2) Chemistry
3) Fizik
4) Add Math..
so katalah aku nak combine this agama line dgn science, bukan ker aku dah kena ambik sekurang2nyer 13 (5 teras, 4 Agama, dan 4 asas science)subjek??
Sekarang nie, aku tgk bila tahap pengangguran meningkat, kerajaan selalu menyalahkan rakyat dan IPT.. kata diorang, rakyat memilih kerja.. ataupun, IPT punyer silibus tak menepati pasaran kerja.. so bagi aku la, utk tutup kelemahan tue, kita kena fikirkan satu cara mcm mana siswazah kita bulih grad dgn 2 degree serentak.. meaning, lepas abih mengaji (bak kata org utara) siswazah alaf baru kita ader degree engineering + management, atau engineering + agama.. atau apa2 sajer can do.. so kalau dia tak dapat keje dalam engineering, dia masih mampu melompat ke bidang agama, jadi mufti atau ustaz, atau ke bahagian manaegement, HR ker account ker.. so siswazah kita ader byk choise.. bukan gitu??
so kalau nak buat double degree lain2 bidang nie bermakna kita mesti ader asas dalam kedua2 bidang masa SPM lagi.. betul tak?? Tapi kita wujudkan satu mekanisma dimana setiap pelajar yg nak ambik lebih dari 10 subjek nie kelulusan atau assessment mesti dilakukan oleh pengetua sekolah.. kita tgk rekod student utk menilai mampu atau tak student nie bawak lebih dari 10 subjek.. jgn ler bebudak yg kurang pencapaian semasa nyer kita benarkan ambik lebih dari 10.. tapi mana yg kita raser mampu, luluskan ler permohonan dia utk lebih subjek... still dgn maksimum 15 subjek.. idak ler sampai 24 subjek atau 20 subjek mcm amalina dulu... aku rase cara nie lebih baik kot... pemantauan dari pihak sekolah perlu.. bagi aku la..
so apa kata rakan2 pendidik???
1 comment:
Memang betul apa yang ko kata ni Bud. tak seharusnya kememterian mengubah dasar SPM terbuka ni. sebenarnya begini, orang banyak melihat keburukan dasar ini dari segi perlumbaan pelajar2 pandai mengambil banyak subjek. sedangkan, mereka memang patut ambik banyak subjek, dan memang betul alasan-alasan yang ko berikan itu...
aku pulak menyokong dasar ini diteruskan kerana mengambil kira pulak keperluan pelajar2 lemah atau kurang mampu. dalam dasar ini, pelajar yang lemah atau kurang mampu BOLEH memilih untuk menduduki hanya LIMA mata pelajaran teras. jadi mereka tidaklah terbeban.... itu antara tujuan dasar ini diperkenalkan.. tapi orang dok tumpu kat budak pandai saja...
so, POHON AGAR DASAR INI DIPERTAHANKAN!
Post a Comment