Thursday, April 30, 2009

SAJA NAK MENEGUR

Kali nie aku nak post benda lain sikit... Antara benda yg basic dalam hidup kita as a Muslim.. tapi of course bukan untuk Muslim saja tapi seluruh rakyat Malaysia yg membaca...
Aku sebenarnye pelik tgk org Malaysia nie, tak kira melayu ker, Cina ker India ker, Iban ker apa2 lah.. bila masuk tandas, especially tandas awam, lepas membuang tak reti nak jirus, pam atau apa2 tindakan yg mengekalkan kebersihan jamban tue.. pas tu pandai lak komplen bila masuk tandas lain merungut... tandas tue busuk lah, hancing lah... padahal diorang sendiri tak reti nak pam atau jirus...
pernah satu ketika dulu, masa aku duduk umah sewa bujang, masuk jamban dalam umah sendiri pun hancing.. pasal ader yg lepas kencing trus blah... walaupun umah sewa, ingat la beb.. kita tinggal dalam umah tue...
berbalik kat tandas awam, aku amat ingin bertanya, salah ker kalau lepas kencing ker berak, kita pam jamban tue?? .. kalau takde pam, jirus sampai bersih baru la kita tinggalkan jamban tuh??? aku cukup bengang kalau masuk jamban awam berbau.. dah la berbau, kapal selam Scorpene pun ada.. bukan kata kat hiway ker atau kat stesen minyak jer, kekadang kat masjid pun sama.. tak kan nak harap tok siak plak nak bersih korang punyer"hasil"??? pikir la sikit beb...
kalau yg cina plak lagi la mcm sial.. lepas berak, sapu dgn tisu pas tue tisu plak buang dlam "mangkuk ajaib"... kalau dah belambak tisu, mangkuk tuh dah tak ajaib dah... kalau korang pegi singapore pandai lak korang buang tisu tue dalm plastik bag.. pastu pam tandas.. apasal kat malaysia jadik mcm tue plak??
bagi kita yg muslim nie ingat ler... "Kebersihan Itu Sebahagian Dari Iman".. hadis Rasullullah SAW tue beb.. bukan aku saja cakap... so kalau korang jaga kebersihan rumah korang jer, tempat awam tak jaga, tak sempurna gak beb..
So lepas nie kalau ader antara yg membaca nie mengamalkan sikap "lantak ler, bukan jamban umah aku pun" diharap ubah ler.. lepas kencing ker berak ker, pam ler dan jirus keliling tuh kasi bersih.. bukan setakat mangkuk ajaib tue jer.. make sure keliling bersih.. (dalam suit korang jer la.. tak yah la cuci seluruh tandas).. semoga amalan kita yg kecil tue dapat menambah pahala kita yg tak seberapa nie.. bukan apa, lepas kita masuk tuh, ader plak org lain masuk and tgk tandas tue bersih, tak de la dia maki kita plak lepas tue.. (pasal aku selalu maki org bila aku masuk tandas and berbau mcm kencing tak siram atau terlihat kapal selam)..

p/s: dlm byk2 mangkuk, mangkuk apa yg tak penuh2 kalau kita isi air.. taruk 5 gelen air pun byk tue, taruk 2 baldi air pun byk tue jugak...



MANGKUK AJAIB LA... HAHAHAHA

2 comments:

che-deal said...

salam fawaz..

wah, ruangan panas en fawaz kita..
pasal jamban pun boleh ulas...
yg penting jamban kena selalu bersih..
Fawaz, ko follow la blog aku..
ramai sket follower aku dan boleh ramai link ke blog ko yang panas ni..
itupun kalau ko sudi la...
kalau boleh nak establish SDARIANS94 blog komuniti..
setakat ni yg response ko aje..
takpe..takpe..maybe kita boleh cari lg kawan2 kita yg rajin n kreatif menulis..

malay-machista said...

marah nampak! kihkihkih
kalau semua orang amal kebersihan kan bagus..bukan susah pun.