Monday, May 25, 2009

Harga Minyak Naik Lagi?

Lebih kurang 2 minggu lepas, Menteri KPDNHEP yang baru, Datuk Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pengenalan petrol baru RON 95 kepasaran bermula 1 September 2009. Petrol jenis nie akan dijual pada harga RON 97 sekarang iaitu RM 1.80 seliter. Berikutan itu, RON 97 akan dinaikkan harga ke RM 2.00 dan dijadikan minyak premium. So rakyat akan dipaksa bertukar ke RON 95 bermula September 2009.
Pengumuman itu, menjawab persoalan yg dok berlegar dalam kepala aku sejak beberapa bulan yg lepas. Waktu tue puas jugak aku berkira, kalau RON 97 kita jual RM 1.80, RON 92 plak RM 1.70, so dgn hanya berbeza sekupang, berapa agaknya RON 95 tuh diorang nak jual. Rupanyer it was saved to again show us some magic show... Dalam erti kata yg lebih kasar, Gomen again nak kencing kita la.. sebenarnyer pengumuman tu bagi pandangan mata aku tak lebih dari cuba memberitahu rakyat, MINYAK NAK NAIK HARGA.
Atas apa reason minyak naik harga? Aku tak sure about it.. Tapi cuba la pikir, kalau sebelum nie kita pakai RON 97 at 1.80 lepas nie kita nak pakai minyak dgn quality yg sama kita kena bayar 20 sen extra.. kira tak naik harga ker tuh??
Bagi aku, sepatutnyer RON 97 stay kat RM 1.80, RON 95 take over harga 1.70 and RON 92 sepatutnyer turun kepada lebih kurang RM 1.50.. Itu baru betul menyediakan rakyat dgn pelbagai pilihan. kalau kita kurang mampu, pakai jer RON 92, kalau kita nak quality baik sikit guna RON 95.. but we still have a choice to stay at what we have use to it, RON 97... Walaupun nanti akan lebih ramai yg akan guna RON 95, tapi rakyat takkan raser tertipu (ataupun raser kerajaan nak menipu)... What ever your opinion is, I still feels kerjaan menipu aku dan seluruh rakyat Malaysia dgn pengumuman bapak Dafi AF5 nie...

PENIPUUUUUUUUUUUUUUUUUUU................

No comments: