Thursday, June 28, 2012

Keratan Akhbar Yg Sangat Personal..


Kenapa post keratan akhbar ni?

Sebab, keratan ni berkait dengan keluarga aku.

Apa jadi?

Kalau korang ingat, 20 Januari 2012, negara dikejutkankan tentang cerita 2 orang bayi yang meninggal dunia di sebuah taska di Taman Permata, Hulu Kelang. Salah seorang dari bayi tersebut, Ariff Amsyar bin Ruhi Budiman. Familiar dgn nama tersebut?

Ya, setahun yang lepas, aku ada buat post berkenaan kelahiran dia. Tak panjang pun. Cuma update bahawasanya aku baru dapat anak yg lahir pada 8 haribulan bulan tersebut.

7 month later, aku kehilangan dia. Sedih? Tak yah cerita pun korang tau yg aku surely akan bersedih. Sedih, terkejut, marah dan segla macam perasaan timbul. It tooks me almost 6 months utk aku ada kekuatan utk bercerita kat sini. (Ni pun rasa macam nak menitik air mata..). Rasanya macam baru semalam aku bawak dia mandi swinmming pool, bergurau dgn dia, berbisik harapan aku kat dia bila dia dewasa nanti, watching out my back masa tidur supaya tak terimpit dia yg suka menyentil kat belakang aku and benda-benda yang selalu kita buat kat baby la senang cerita. (kalau korang ada baby, than korang tau lah.. byk utk diceritakan..)

The trauma to my family member usah cerita la beb. Pada awal pemergian dia, ada ketika yang aku tak mampu nak menjejakkan kaki kat rumah aku sendiri. Bayangan dia bermain di ruang tamu rumah kami yang kosong menjadikan ruang itu kosong sekosong kosongnya sekarang. Kerusi makannya yang baru kami beli beberapa hari sebelumnya, hanya sempat sekali dua digunakan. "Walker" terun temurun dari kakaknya yang selalu berkelior dikeliling rumah kecil kami tersadai di suatu sudut, cukup untuk mengembalikan ngiangan tawanya di telinga kami. Kami terpaksa menumpang teduh di rumah mertuaku untuk memulihkan semangat kami sekeluarga. Alhamdulillah, kakak dan abangnya mampu memahami situasi itu dan tak banyak bertanya.

Sekarang, ada ketikanya, si abang akan menunjuk kearah masjid dimana Ariff disemadikan dan berkata, "Ayah, Ariff kat situkan??". Kadang-kadang, agaknya ketika rasa rindunya untuk adiknya bertandang, berkata dia, "Ayah, jom pergi tengok Ariff." Insya-Allah, ketika kelapangan aku bawak dia ke sana melawat adiknya.

Sorry bro/sis.. Aku tak mampu menyambung. Insya Allah lain kali..

2 comments:

ronie said...

slm bro.. i really feel ur emotion bro.. tabah dlm menghadapi kehidupan hari ini,esok dan selamanya... Allah swt lebih mengetahui apa yang ada dihadapan kita..

romzi seli said...

Salam Bro...

Lama tak dengar cerita...Takziah dari aku, aku baca 1st para pun dah kuar air mata, so, nak aku abiskan baca tulisan ko ni, memang aku menangis mengenangkan apa yang berlaku.

Semoga ko tabah hadapi dugaan ini. Kalau aku di keadaan ko, tak tau la... sbb aku rasa, aku tak cukup strong.