Wednesday, October 22, 2008

Cikgu Dan Kita...

Baru2 nie keluar cerita yg cikgu kat sebuah sekolah kat Perlis disepak dek murid dia.. budak form 2 plak tuh... apa nak jadi kat bebudak kita skang nie ek?? Skang nie rasa hormat kat cikgu/ pendidik dah semakin hilang.. salah sapa?? salah bebudak tue ker?? aku bukan cikgu tapi aku sedih bila tgk org dah mula hilang kepercayaan dan raser hormat kat guru2..

Kehilangan raser hormat kat guru nie bagi aku byk berpunca dari mak bapak bebudak nie.. maafkan aku wahai mak bapak kat luar tue sebab aku cakap mcm nie... aku pernah terdengar ada mak bapak yg condemn cikgu, menuduh cikgu makan duit jamuan lah, cikgu ngajar tak betul sebab nak carik duit buat tution lah dan mcm2 lagi ... bila bebudak mula dengar bende2 mcm nie, diorang akan mula hilang raser hormat kat guru... lepas tue diorang sendiri akan mula condemn cikgu dan tak teragak2 utk pukul bila tak puas hati.. org zaman dulu ada yg hantar anak gi jumpa cikgu sambil bagi rotan kat cikgu.. "kalau anak saya salah atau buat hal, pukullah.. jgn patah atau mati, sudah..." pasal dulu diorang tau diorang tak berapa pandai, so diorang harap cikgu2 nie mendidik anak diorang... zaman sekarang nie, walau pun mak bapak tue kekadang SPM pun pangkat 3, tapi diorang raser diorang lagi pandai dari cikgu.. anak dia nakal, kena rotan, nak saman cikgu, mengamuk kat sekolah.. apa nie beb??

Bagi aku tak perlulah terlampau kita mempersoalkan sgt hukuman kat sekolah kalau setakat merotan didepan khalayak.. Pasal dulu2 kita public canning la kita jadi manusia zaman sekarang nie.. pasal bila bebudak nie malu kena public canning lah, bebudak nie akan jadi segan nak berkelakuan buruk... perlu diingat kenapa dalam Islam, bila kantoi berzina, seseorang tue kena rotan 100 kali didepan khalayak ramai... tujuannyer utk jadi pengajaran utk semua org lain.. begitu juga kalau mencuri.. mengikut hudud, kena potong tangan didepan khalayak.. bukan lah nak sama kan kesalahan kat sekolah dgn hukuman berzina tapi tujuan public canning nie sama... utk jadi pengajaran kat bebudak lain supaya tak melakukan kesalahan yg sama..

Ingat la beb.. tak de cikgu kalu, kita tak de degree, master, Phd, Ir., Dr, Dato' Datin dan gelaran2 seumpamanyer... jgn cakap cikgu dulu lain, skang nie lain... sama jer cikgu dulu ker skang ker.. diorang nie mendidik anak2 kita.. memang skang nie diorang bukak kelas tution lepas waktu sekolah tapi bukan bertujuan carik untung, tapi diorang sedar zaman skarang nie persaingan utk jadi yg terbaik tue sgt sengit.. so diorang korban kan ckit masa diorang utk jadikan anak2 kita yg terbaik... salah ker?? sapa untung bila anak2 kita nanti membesar dan jadik angkasawan negara, menteri, Perdana menteri atau CEO sebuah multinational company?? cikgu nie tak dapat apa2.. yg untung kita beb... diorang akan tetap driving the same old cars or riding the same old kap cai... kalau korang curiga dgn niat murni diorang, cuba ajar sendiri anak2 tue.. bulih ker?? Jgn terlalu bangga kalau anak2 cepat pick up, sebab bebudak yg bijak kalau tak diasah dan diasuh kebijakan tue akan berkarat dan sesia.. siapa yg asah kebijakan anak2 kita kalau bukan guru??

LU PIKIRLAH SENDIRI....

1 comment:

malay-machista said...

bro,
apa yang ngko cakap tu memang aku setuju. mungkin aku bias sebab aku ni asalnya cikgu jugak. tapi timbangkan perkara ini...
1. ibu bapa perlu juga pantau apa yang cikgu buat pada anak mereka. tapi jangan sampai interfere dengan bidang profesional mereka. contohnya, kalau aku pandai2 suruh doktor bagi aku jenis treatment yang berbeza dari apa yanng dia cadang, mesti dia meradang ye tak?
2.kadang-kadang anak2 report sesuatu pada parents tentang cikgu. ngko boleh percaya, tapi engko kenan la pegi clarify dengan cikgu, jangan terus gi report paper...nanti kalau benda tu tak tepat, dah jatuh morale cikgu tu...dia pun manusia jugak. nanti dia maleh nak amik tau hal anak engko, kan susah...ingat, diorang tu manusia je beb..