Monday, October 06, 2008

Hari Raya....

Hari nie, 6 October 2008, bersamaan 6 Syawal 1419 Hijrah.. dah 6 hari kita beraya ek... dan sejak 5 @ 6 bulan lepas, ini ler first time gua update balik blog nie... bukan tanak update.. cuma tak sempat... byk bebeno halnyer...
Hari rayer hari tue, kat umah mak aku, lepas semayang rayer, mcm biasa lah.. bebudak datang rayer.. tapi ader 2 insiden yg membuatkan aku teringin berkongsi dan bertanyer apa sebenarnyer erti berziarah masa hari rayer nie..

insiden 1..
tgh reramai jenjiran aku kat umah, datang ler seorang budak.. solo fighter.. bila dah dtg confirm ler suruh masuk and ajak makan.. tapi budak nie buat bodoh jer (atau memang dia nie bodoh).. suruh makan tanak, ajak minum tanak... abih nak apa, tanyer mak aku... budak senyap lagi.. tak bercakap pun.. at last (lepas almost 15 minutes not doing anything) budak nie cakap nak balik.. mak aku pun bagi ler 5 kupang (ker seinggit? aku tak ingat).. baru ler budak tue balik..

insiden 2...
datang sekumpulan bebudak... lepas ajak masuk.. aku dgn niat baik nak tuang air dan bukak penutup kuih la kononnyer.. diorang bulih sound plak kat mak aku... "tak yah minum dgn makan la cik.. kitorang dah makan kat 30 bijik umah dah.. kitornag datang nak duit rayer jer.." gamam gua beb... mcm nie punyer budak pun ader ker (walau aku tau memang ader).. pas tu, oleh keranan malas nak lecture bebudak nie lelebih (sebelum bagi duit rayer tue kena gak lecture ckit).. mak aku pun bagi la 5 kupang sorang.. and berbunyik la salah sorang budak tu.. "ala.. 50 sen?"... raser nak melempang jer aku time tuh...

apa agaknyer keutamaan kita menyambut aidilfitri skang nie?? memang niat asal pengenalan duit rayer nie dulu (aku tak tau bila budaya nie start) adalh utk bersedekah pada hari pertama kita merayakan kejayaan melawan nafsu dan sebagai kesinambungan kepada amalan kita sepanjang ramadan.. tapi lama kelamaan aku tgk bender nie mcm dah lari dari matlamat asal.. bebudak skang nie mcm dah ader komplot.. "umah mak cik nie kurang duit rayer.. tak yah gi lah.. umah tue byk.. kita gi sana lah.." atau "tuer umah org kayer tue.. mesti byk duit rayer.. jom gi sana.. umah sinun org miskin.. tak der duit rayer .. tak yah gi lah.." so konsep berziarah tue bagi aku dah lari.. bukan bebudak jer.. kekadang ader gak aku terdengar bapak2 budak atau mak2 budak dok bercakap kat anak2... korang gi la umah org tue.. dia kaya.. mesti byk duit rayer... jadi.. sebenarner apa yg kita dah ajar anak2 kita pasal hari rayer nie???

aku tak salahkan budaya bagi duit rayer nie.. pasal aku pun dok bersedekah kat anak2 buah, sepupu2, adik beradik aku.. tapi jgn la sampai kita mengajar anak2 kita bercakap atau berkelakuan seperti insiden kat atas.. bila jadi mcm tue, hati aku berbelah bagi.. ikhlas ker aku bagi duit rayer nie?? kalau kat sedara mara, sepupu, anak buah dan rerakan atau org yg aku tak kenal tapi datang tue memang niat berziarah (contohnyer bebudak yg memang dtg mengaji dgn mak aku, anak2 kawan family aku, atau sesapa jer lah yg aku raser ikhlas berziarah) memang aku ikhlas jugak ler memberi.. kalau tak ikhlas dtg berziarah pun tapi tak obvious sgt mcm 2 insiden kat atas tue, aku masih ikhlas memberi... tapi sampai jadi kat atas tue.. bior ler mak aku jer yg bagi.. kalau aku yg bagi confirm aku tak ikhlas...

Pengalaman aku kekecik dulu.. memang aku pernah ikut member aku yg mcm gitu.. tapi tahun tue jer la.. aku raser tak seronok beraya kat umah org yg aku tak kenal, pastu mengharap org bagi duit rayer... tahun tue memang aku raser mcm mintak sedekah.. pastu compare berapa by dpt duit rayer.. memang tak kena langsung dgn jiwa aku.. tahun berikutnyer, aku sound member2 aku.. sapa nak gi dgn aku, kita cuma pegi umah cikgu, ustaz, dan kengkawan kita jer.. makna nyer yg memang confirm aku kenal... and aku raser seronok cenggitu.. (lebih2 lagi time tue la nak gi umah awek2 cun kat sekolah tanpa perlu membangkitkan gossip.. hehehe)..

secara tak sedar sebenarnyer kita (termasuk aku sendiri kenkadang) mcm mengajar budaya mintak sedekah kat anak2 kita.. tak caya?? cuba kita tanyer diri kita sendiri.. pernah tak kita tanyer anak2 atau anak sedara atau anak kengkawan kita dengan pertanyaan ini.. "berapa banyak dapat duit rayer tahun nie???"

Budaya bagi duit rayer tue tak salah.. tapi dia jadi salah bila anak2 tue secara berlebih2an mengharap kat duit rayer.. dan adakah salah anak2 itu jadi mcm tue kalau bukan kita yg menerapkan perasaan mcm tue kat diorang...

Harapan aku, bila anak aku besar esok, dia tak beranggapan musim rayer nie sebagai musim lubuk duit.. semoga tak keluar dari mulut anak2 aku "tak seronok la gi ikut ayah rayer kat sinun pasal duit rayer tak byk.."

Wallahua'lam bissowaab....

1 comment:

malay-machista said...

salam brader,
ko ingat tak kisah nabi-nabi yang kita belajar masa sekolah dulu? biasanya jarak masa diturunkan nabi-nabi tu agak panjang, ratusan malah ribuan tahun lamanya. ini kerana, memang jarak masa ni, memang sesuatu yang boleh merubah manusia. ingat tak macam mana bermulanya penyembahan berhala? mula2 puak tu cuma nak mengingati pembesar2 dan ulama? mereka saja. tapi tahun berganti tahun, penghormatan tu berubah menjadi penyembahan....
cuba ko bayangkan, ada tak kemungkinan 50 tahun dari sekarang, anak-anak kita terlupa tentang hakikat sebenar aidilfitri? entah2 dah jadi macam krismas ajer...budak2 pentingkan hadiah je lebih. macam tu lah duit raya ni.. bagus bagi duit raya, tapi kita kena "tarbi" anak-anak kita.jangan sampai kebaikan jadi kerosakan pulak.
btw, tahniah sebab update bl;og ko yang dah berbulan berkulat nie!! hehehe